Sağlık Bakanlığı Hizmet Kalite Standartları doğrultusunda hazırlanmış olan
Komite Kurul Ekip El Kitabında her komitenin görev tanımı, işleyişi ve
toplantı sıklığı belirtildiği gibi yapılmaktadır. Komite üye listelerine
göre toplantı duyurusu Kalite Yönetim Direktörü tarafından mail ve HBYS
üzerinden tüm komite üyelerine gündem, yer, saat bilgisi verilerek duyuru
yapılır. Hizmet Kalite Standartlarının ölçülmesi, analizi, iyileştirilmesi
ve düzeltici iyileştirici faaliyetlerin başlatılması, sürekli iyileştirmeyi
hedefleyen komite/kurul toplantıları yapılır.
KURUMSAL HİZMETLER
· Kurumsal Yapı
· Kalite Yönetimi
· Doküman Yönetimi
· Risk Yönetimi
· Kurumsal Verimlilik
· İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi
· Afet ve Acil Durum Yönetimi
· Eğitim Yönetimi
· Sosyal Sorumluluk
HASTA VE ÇALIŞAN ODAKLI HİZMETLER
· Hasta Deneyimi
· Hizmete Erişim
· Sağlıklı Çalışma Yaşamı
SAĞLIK HİZMETLERİ
· Hasta Bakımı
· İlaç Yönetimi
· Enfeksiyonların Önlenmesi ve Kontrolü
· Temizlik, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon Hizmetleri
· Radyasyon Güvenliği
· Diş Protez Laboratuvarı Hizmetleri
DESTEK HİZMETLERİ
· Tesis Yönetimi
· Otelcilik Hizmetleri
· Bilgi Yönetim Sistemi
· Malzeme ve Cihaz Yönetimi
· Tıbbi Kayıt ve Arşiv Hizmetleri
· Atık Yönetimi
· Dış Kaynak Kullanımı
GÖSTERGE YÖNETİMİ
· Göstergelerin İzlenmesi
T.C. Yeni Yüzyıl Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Hastanesi’nde
Kalite Yönetim Sisteminde takip edilen tüm parametreler Sağlık Bakanlığı
Gösterge Yönetim Rehberi baz alınarak hazırlanmıştır. Göstergeler her yılın
sonunda bölüm yöneticileri ve bölüm kalite sorumluları ile belirlenir.
Takip edilen her Gösterge verisi için ayrı ayrı Gösterge Kartı oluşturulur.
Kartta tanım, amaç, veri kaynağı, hesaplama yöntemi, alt gösterge, hedef
değer, veri giriş periyodu, sorumlular, sonuçların paylaşılacağı kişiler ve
açıklama bilgileri tanımlanır. Bölüm Kalite Sorumlusu tarafından toplanan
ve Kalite Yönetim Temsilcisine raporlanan veriler belirlenen analiz
formatında analiz edilir, bölüm hedef değerinden sapma olduğu durumda
gereken iyileştirmeler yapılır.
PUKÖ – Planla – Uygula – Kontrol Et – Önlem Al)
KNA (Kök – Neden - Analizi)
DİF ( Düzeltici İyileştirici Faaliyet)
HTEA (Hata Türleri ve Etki Analizi)
Göstergelerin bir kısmı “Gösterge Rehberinde” belirtildiği gibi 3 aylık
periyotlarla Sağlık Bakanlığı veri giriş sistemine TUR-GÖS ‘e veri
girişleri Kalite Temsilcisi tarafından yapılır. Göstergelerin bir kısmı
Hastane Bilgi Yönetim Sisteminden çekilip, aylık belirlenen hedef değerlere
göre sapmalar analiz edilir. Bölüm kalite sorumlularıyla gösterge
değerlendirme toplantıları yapılır. Gerektiğinde Düzeltici İyileştirici
Faaliyet başlatılır. Yıl başında tüm veriler bölüm kalite sorumluları ve
üst yönetim ile Kalite Performans Değerlendirme toplantıları yapılarak
yıllık hedefler belirlenir.
Komitelerimiz
Bölüm kalite sorumlularının katılımıyla yıl içinde belli periyotlarla
aşağıdaki komitelerimiz toplanmaktadır:
1-Kalite Konseyi (Yönetim Gözden Geçirme)
2-Komiteler
2.1-Hasta Güvenliği Komitesi
2.2-Eğitim Komitesi
2.3-Tesis Güvenliği Komitesi
2.4-Enfeksiyonların Önlenmesi ve Kontrolü Komitesi
2.5-Radyasyon Güvenliği Komitesi
2.6-İlaç Yönetim Komitesi
2.7-Hasta Hakları ve Memnuniyeti Komitesi
3-Kurullar
3.1-Tıbbi ve Etik Kurul
3.2-İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu
3.3-Disiplin Kurulu
3.4-Akademik Kurul
4-Sorumlu Ekipler
4.1-Akılcı İlaç Ekibi
4.2-İlaç Yönetim Ekibi
4.3-Tıbbi Cihaz ve Malzeme Ekibi
4.4-Bina Turu Ekibi
4.5-Afet ve Acil Durum Ekibi
4.6-Klinik Kalite İyileştirme Ekibi
4.7-Tıbbi Kayıt ve Dokümantasyon Ekibi
İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi
Hastanemizde; Hasta ve Çalışan Güvenliğini tehdit edebilecek her türlü
olayı (ramak kala, gerçekleşen istenmeyen olaylar) kapsayacak şekilde
bildirimlerin yapılması, kayıt altına alınması, tespit edilen durumların
kök neden analizlerinin yapılması, yaşanan olayların raporlanması, İstenmeyen Olay Bildirim Prosedürü’ne
göre yapılmaktadır. Hastane personeli tarafından yapılan tüm bildirimler İstenmeyen Olay Bildirim Formu doldurularak Kalite Yönetim
birimine teslim edilir ya da “Çalışan Dilek ve Öneri Kutusuna” atılarak
bildirim sağlanır.
Yapılan tüm bildirimler Kalite Yönetim Temsilcisi ve Bölüm Kalite Sorumlusu
tarafından iyileştirme planlanır. Tüm bildirimler ilgili komitelerde
değerlendirilir, Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından Sağlık Bakanlığı GRS
bildirim Sistemine girişleri yapılır.
Bildirimlerin sonucunda bu olaylara yönelik gerekli önlemlerin alınmasını
sağlamaya yönelik İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi
kurulmuştur. Konu hakkında Yıllık eğitim planında belirtildiği gibi tüm
çalışanlara eğitimler verilir. Üst yönetime ve tüm bildirimler yapan
çalışanlara olay bildirim konusunda yapılan iyileştirme konusunda geri
bildirim yapılır (Yüzyüze görüşme, mail, telefon, komitelerde
iyileştirmeler görüşülür.)
Fiziksel Alan Denetimleri
Hastanemizde; Hasta, hasta yakınları ve çalışanlar için sürekli, güvenli ve
kolay ulaşılabilir nitelikte hastane fiziki koşulları ve teknik altyapısını
oluşturmak amacıyla düzenli aralıklarla bina turları yapılmaktadır.
Hastane yönetimince oluşturulan ekip, hastanenin büyüklüğü ve hizmetlerin
çeşitliliği dikkate alınarak hastanede yürütülen çalışmaların etkililiğini,
sürekliliğini ve sistematikliğini sağlayacak şekilde tanımlanmıştır.
Yıllık Tesis Bakım Planı ve Kalite Yönetim Yıllık Çalışma Planı kapsamında
3 aylık periyotlarla Bina Turu Ekibi ile Bina turu yapılır. Tespit edilen
tüm uygunsuzluklara Düzeltici İyileştirici Faaliyet başlatılır.
Uygunsuzlukların giderilmesi, hasta ve çalışan güvenliği kapsamında
çalışmaların yürütülmesi üst yönetim katılımıyla sağlanır.
Başhekim, Başhemşire, Hastane Müdürü, Destek Hizmetleri Sorumlusu, Teknik
Hizmetler Sorumlusu ve Kalite Yönetim Temsilcisi tarafından haftalık alan
denetimleri yapılır. Acil olan uygunsuzluklar hemen çözülür, diğer tespit
edilen uygunsuzluklar termin süresi konularak iyileştirilir.
Özdeğerlendirme Süreci Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) kapsamında,
hastanemizde yılda bir defa özdeğerlendirme (iç denetim) yapılmaktadır.
Özdeğerlendirme ekibi; Üst Yönetim ve Kalite Yönetim Birimi tarafından öz
değerlendirmede görevlendirilen en az iki çalışandan oluşan ekiptir.
Özdeğerlendirme (iç denetim), Kalite Yıllık çalışma planına göre yılda 1
(bir) defa yapılır.
Özdeğerlendirme planı, Sağlıkta Kalite Standartları içinde yer alan
bölümlerin hepsini kapsayacak şekilde hazırlanır.
Özdeğerlendirme öncesinde tüm bölümler, denetim takvimi ve planı konusunda
mail yolu ile bilgilendirilir. Özdeğerlendirme öncesi ve sonrasında ekiple
değerlendirme toplantıları yapılır.
Kalite Yönetim Birimi
Kalite Yönetim Direktörlüğü Organizasyon Şeması
Hastane Organizasyon Şeması
Hasta Güvenliği Hedefleri
- Hastaların kimlik doğrulamasının her aşamada yapılması
- Etkin iletişim geliştirilmesi
- Yüksek riskli ilaçların güvenliğinin sağlanması
- Sağlık hizmetleri ile ilişkili enfeksiyon riskinin önlenmesi
- Hasta düşme riskinin önlenmesi